26 Ekim 2018 Cuma

ays89.JPG
Şekil 11. Galeri katı, batı tavan örtüsü

Şekil 11. Galeri katı, batı tavan örtüsü
           Ana mekân ve üstünde bulunan galeri katının paye ve sütun dizileri bakımından birbiriyle
bağdaşmamaktadır. Ana payandaların çapı ve yüksekliği bakımından eksedradaki sütunlardan
farklılık göstermekle birlikte galeri katında da bu fark görülmektedir. (Şek. 12)
Bununla birlikte arşitrav kemer görülmeye başlanır. Klasik üslup kullanılmamakla birlikte
sütun dizilerini sıralanış bakımından ilk kez karşımıza çıkmaktadır. Apsis ve kilisenin batı
ucundaki denge büyük bir uyum içinde uygulanmıştır.
        Yapının büyük payandalarının arasında bulunan dörder porfir sütun gövdeleri ilk kez beyaz
kaideler üzerine oturmakla birlikte aynı zamanda tabanı da alçak tutulmuştur. (Şek. 13)


ays75.JPG



Şekil 12. Güney nef den verde-antique sütunlara bakış
ays87.JPG

Şekil 13. Galeri katı, güneybatı yönünden bakış
           Birinci kattaki kuzey ve güneydeki 10 m yüksekliğindeki dört adet verde-antique sütun beş
kemerle geçilirken, eksedrada 7,5 m yüksekliğinde muhtemelen mozaik olan iki porfil sütun üç
kemerle geçilir. Yukarıdaki dört verde-antique sütunda üst kattaki kemerleri taşır iken kinci kattaki
altı sütun ise yedi kemeri taşımaktadır. Bu durum Bizans mimarisinde ilk kez karşımıza çıkmaktadır.
(Şek. 14)
           Ana payelerin enine kesitlerinin dağılmasına yol açan durum galeri katındaki küçük sütunların
kullanılması ve az sütun aralığı bırakılmasından kaynaklanmaktadır. (Şek. 15)



ays51.JPG




Şekil 14. Güneybatıda yer alan eksedralarda ki porfir sütunlar
ays117.JPG
Şekil 15. Galeri katı, güneybatıdan genel görünüm
Bu nedenle de galerinin sütun dizilerinden dolayı hafiflemiş görünümü yaratmaktadır.
Strüktürün zemin kattan yarım kubbeye oranla merkezi kubbeye doğru yavaşça yükselerek
uzaklaşmasından derinlik olgusuna yol açmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

  1.GİRİŞ Bu çalışmanın amacı Bizans döneminde ünik bir plan şemasına sahip olan Ayasofya Kilisesi’nin kendi dönemi içerisindeki ye...