2.1.3 Süsleme
İstanbul’un fethinden sonra 1453’de Fatih Sultan Mehmed tarafından şehrin en gösterişli
yapısı olan Ayasofya Kilisesi Camiye dönüştürüldü. 19. yüzyılda yapının duvarlarındaki sıvaların
da bozulmalar meydana gelince bazı mozaikler ortaya çıkmıştır. Yapının mimari onarımlarını
yapan Fossati Kardeşler bu dökülmeleri görünce Sultan Abdülmecid’den izin alarak mozaiklerin
onarımlarına başlamışlardır.
yapısı olan Ayasofya Kilisesi Camiye dönüştürüldü. 19. yüzyılda yapının duvarlarındaki sıvaların
da bozulmalar meydana gelince bazı mozaikler ortaya çıkmıştır. Yapının mimari onarımlarını
yapan Fossati Kardeşler bu dökülmeleri görünce Sultan Abdülmecid’den izin alarak mozaiklerin
onarımlarına başlamışlardır.
Yapıda görülen mozaikler tessera denilen teknikle bolca altın yaldız ve gümüş kullanılarak
boyanmış aynı zaman da lacivert, yeşil, kırmızı, turuncu tonlarındaki renkler kullanılmıştır.
Arka fon olarak dönemin özelliği olan altın yaldızlı tesseralar cenneti temsil etiği için çokça
karşımıza çıkar.
boyanmış aynı zaman da lacivert, yeşil, kırmızı, turuncu tonlarındaki renkler kullanılmıştır.
Arka fon olarak dönemin özelliği olan altın yaldızlı tesseralar cenneti temsil etiği için çokça
karşımıza çıkar.
Genellikle kubbe içi, eksedra ve kemer aralıklarında kalem işi bezemelerde en çok
kullanılan renkler ise lacivert, kırmızı, yeşil, sarı, turuncu ve tonları kullanılmıştır.
Bir bir takip eden geometrik, bitkisel ve haç motifli süslemelere yer verilmiştir. (Şek. 21)
kullanılan renkler ise lacivert, kırmızı, yeşil, sarı, turuncu ve tonları kullanılmıştır.
Bir bir takip eden geometrik, bitkisel ve haç motifli süslemelere yer verilmiştir. (Şek. 21)
Şekil 21. Kubbe kasnağı altında bulunan kemer aralığından görünüm
Şekil 22. Galeri katı, süsleme örneği
Mihrap kısmında bordür şeklinde ki yazı kuşağında Kurandan ayetlere yer verilmiştir.
(Şek. 23) Pencere altlarında geometrik ve bitkisel çini kuşaklar kullanılmıştır. Üzerinde bitkisel
motiflerin, ayetlarin ve mimari öğelerin bulunduğu çini pano güney nefin duvarın konumlanmaktadır.
(Şek. 24)
(Şek. 23) Pencere altlarında geometrik ve bitkisel çini kuşaklar kullanılmıştır. Üzerinde bitkisel
motiflerin, ayetlarin ve mimari öğelerin bulunduğu çini pano güney nefin duvarın konumlanmaktadır.
(Şek. 24)
Şekil 23. Mihrap da bulunan çini yazı bordüründen görünüm
Şekil 24. Çini pano
Galeri katında korkuluklarda, kapıların binilerinde, sütun bileziklerinde, gergi çubuklarında,
aydınlatmada kullanılan şamdanlarda metal malzemeler geometrik, bitkisel ve haç motifleri
görülmektedir. (Şek. 25)
aydınlatmada kullanılan şamdanlarda metal malzemeler geometrik, bitkisel ve haç motifleri
görülmektedir. (Şek. 25)
Apsis bölümünde aydınlatmayı sağlayan pencerelerde çeşitli renklerden oluşan geometrik,
bitkisel ve dini isimlere yer verilen vitray görülmektedir. (Şek. 26)
bitkisel ve dini isimlere yer verilen vitray görülmektedir. (Şek. 26)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder